Op 21 augustus 30 jaar in dienst Defensie het is alweer 7 dagen geleden toch mooi om nog effe onder de aandacht te brengen op deze website want de tijd gaat snel voor ervaren Hercules vlieger Marco van Groenigen Trots op alle mooie momenten, kameraadschap en al die missies die hij heeft mee gemaakt en samen met zijn collega’s tot een goed einde heeft gebracht ook gaat zijn dank uit naar zijn vrouw die hem altijd heeft gesteund heeft op de achter grond ook wij HERC FANS danken hem voor al zijn inzet in het bijzonder natuurlijk om al die vlieguren samen met al zijn collega’s op de door ons en hun geliefde Hercules tot een goed einde heeft gebracht nogmaals bedankt ga zo nog effe door !!!
De Nederlandse bijdrage aan het droppen van noodhulp boven Gaza zit er op. Een C-130 Hercules van de Koninklijke Luchtmacht voerde de afgelopen weken meerdere droppings uit. Tijd voor een terugblik met detachementscommandant van het Air Mobility Command (AMC) luitenant-kolonel Sam.
Leestijd: 6 minuten
Tekst: kapitein Arjen de Boer | Foto’s: sergeant-majoor Maartje Roos
Speciaal opgeleide militairen van de luchtmobiele brigade besteden grote aandacht aan het veilig verpakken van de bundels noodgoederen.
Sam is begin augustus met verlof in Zweden als de telefoon gaat. De boodschap is helder: als hij terug is, mag de overste direct door naar Jordanië. Daar moet hij namelijk leidinggeven aan de Nederlandse droppings van noodhulp boven de hongerlijdende Gazastrook. “Uit het nieuws was wel duidelijk dat er een mogelijke inzet zat aan te komen”, blikt de detachementscommandant terug. “De hongersnood in Gaza was flink toegenomen.”
Daarom besluit het kabinet om een C-130 plus bemanning en ondersteunend personeel te sturen (zie ook kaders bij dit verhaal). Samen met landen zoals België en Duitsland worden onder Jordaanse aansturing hulppakketten afgeworpen. Dat gebeurt boven speciaal aangewezen dropzones.
Deze airdrops zijn geen vervanging van het cruciale vrachttransport over land, weet Sam. Een vliegtuig kan nou eenmaal minder vervoeren dan een vrachtwagen. Daarom is de luchtsteun slechts een aanvulling, maar wel een broodnodige: “Met een vliegtuig kunnen we dieper in het gebied komen en op specifieke plekken hulp afwerpen.”
De pakketten staan daarna in rijen klaar voor transport in één van de militaire vliegtuigen van de coalitie.
‘Zit er één touwtje niet goed, dan gaat de chute niet open’
Meel, suiker en rijst
Vrijdag 8 augustus is de eerste dropping van zestien goed en veilig ingepakte pallets met noodhulp. Daarin zitten hulpgoederen die door andere landen zijn aangeleverd. In totaal zijn er sindsdien zo’n 130 bundels gecontroleerd uit het vliegtuig ‘gegooid’.
Één zo’n noodpakket met daarin zaken zoals meel, suiker, rijst en soep weegt maximaal duizend kilo, vertelt sergeant-majoor Nicky van 11 Luchtmobiele Brigade. Met elf van zijn tot rigger opgeleide Rode Baretten bouwt hij de bundels zorgvuldig op. Per dag gemiddeld zo’n 25 stuks. Ieder stukje tape, elk touwtje en haakje moet op de juiste plek zitten. “Alles moet honderd procent kloppen. Voor de vliegveiligheid én de mensen op de grond”, zegt Nicky. “De parachute op het pakket moet goed zijn bevestigd, net als het karton onderop dat de landing moet dempen. Zit er één touwtje niet goed, dan gaat de chute niet open.”
De bundels worden gedropt met een parachute die direct openklapt nadat het pakket wordt afgeworpen. In de bundels zit vooral voedsel zoals rijst en soep.
Teamwork
Het Nederlandse detachement in Jordanië bestaat uit 45 mannen en vrouwen. Dertig van het Air Mobility Command (AMC), twaalf van 11 Luchtmobiele Brigade, plus ondersteunend personeel en een liaison officier voor het contact met de Jordaanse luchtmacht. De Nederlandse defensieattaché in de hoofdstad Amman speelt een belangrijke rol bij in gang zetten van de Nederlandse deelname en de huisvesting van de eenheid.
Voor de Gaza-operatie werd een Nederlandse Hercules ingericht met airdrop-kits: bevestigingsrails, statische lijnen en parachutesystemen om de vracht gecontroleerd af te werpen.
In één keer goed
Elke dropping vergt een nauwkeurige planning. Welke dropzone wordt er gebruikt? Wat is de situatie op de grond? Wat doet het weer? Die vragen moeten allemaal worden beantwoord voor er een ‘go’ komt. De Jordaanse luchtmacht heeft van de Israëlische autoriteiten een aantal toegestane dropzones gekregen. Deze worden verdeeld onder de deelnemende landen. “Na analyse bleek de helft van de dropzones geschikt voor droppings met de Nederlandse toestellen”, aldus overste Sam. “Op die plekken was ruimte beschikbaar tussen bebouwing en tenten(kampen). Maar de locatie was wel in de buurt van Gazanen zodat zij de goederen makkelijk konden bereiken.”
Het beladen van een vliegtuig is een secuur werkje in verband met vliegveiligheid. Dus controleren een medewerker van Movcon (movement control) en een van 11 Luchtmobiele Brigade de bundels voor de tweede keer.
‘Een verkenningsrondje zit er niet in’
De missie moet in één keer goed gaan; in principe is er geen tweede kans. De duur en route van elke vlucht staat van tevoren vast. Van het schema afwijken is geen optie tenzij er onverhoopt iets niet volgens plan verloopt. “Een verkenningsrondje zit er dus niet in”, aldus Sam. Het droppen van de noodhulp duurt hooguit tien seconden. Een zogeheten static line trekt de parachute open vlak nadat de bundel van de geopende laadklep is gegleden. Daarna is het meteen doorvliegen het gebied uit. Na de landing vinden de debrief en evaluatie van de vlucht plaats.
Meerdere landen doen meer aan de voedseldroppings boven Gaza. Met in de achtergrond de Nederlandse C-130, wordt een A400M van de Duitse luchtmacht beladen.
Ja 71 jaar en alweer een paar dagen geleden alweer om percies te zijn 23 augustus 1954 eerste vlucht van het werk paard van vele luchtmachten wij als fans genieten elke dag naar meer nieuws maar ook historie met betreking door ons zo geliefde hercules en toevalig net zo oud als ik daardoor denk ik dat ik echt verknocht geraakt ben aan de herc zeg maar herc in mijn bloed en gelukig zijn er meer Fans en met plezier houd ik de website en facebook pagina mijn eerste ontmoeting met de Herc kwam tot stand in 1996 dankzij John van Noorloos tijdens opendag Leeuwarden waar RNLAF HERCULES voor het eerst aanwezig was maar ook heb ik zelf een keer mee mogen vliegen met de RNLAF C-130H-30 Herc een lang weekend naar Fairford 1996 om nooit te vergeten helaas waren er toen nog geen digitale camera’s maaar nog steeds krijg ik en andere fans niet genoeg van het bijzondere werkpaard van onze Luchtmacht maar ook in dienst bij vele ander Luchtmachten over de hele wereld !!
foto lockheed martinRNLAF HERC IN LANDING FAIRFORD 1996Fairford 1996 eigen foto A.POUW WEBBEHEERDER Ongeloofelijk het vertek naar Fairford Airshow in de G-273ONDERWEG NAAR FAIRFORD EEN FOTO GEMAAKT OVER DE SCHOUDER VAN EEN BWK erMijn eerste ontmoeting met een Herc van binnen en buiten bekeken tijdens open dag Leeuwarden 1996 mede dankzij John van Noorloos maar ook Bart was al van de partij en nu een van de oudste en meest ervaren Loadmaster instrecteur !Cockpit RNLAF C-130H-30 G-273 OPENDAG LEEUWARDEN
Defensie dropt met vliegtuig noodgoederen boven Gaza
De Nederlandse bijdrage aan het droppen van noodhulp boven Gaza zit er bijna op. Een Hercules C-130 transportvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht voerde de afgelopen weken meerdere droppings uit. Tijd voor een terugblik.
Tekst: kapitein Arjen de Boer | Foto’s: sergeant-majoor Maartje Roos
Sam is begin augustus met verlof in Zweden als de telefoon gaat. De boodschap is helder: als hij terug is, mag de luitenant-kolonel van de luchtmacht direct door naar Jordanië. Daar moet hij namelijk leidinggeven aan de Nederlandse droppings van noodhulp boven het hongerige Gaza. “Uit het nieuws was wel duidelijk dat er een mogelijke inzet zat aan te komen”, blikt de detachementscommandant terug. “De hongersnood in Gaza was flink toegenomen.”
Daarom besluit het kabinet om een C-130 Hercules transporttoestel plus bemanning en ondersteunend personeel te sturen (zie ook kaders bij dit verhaal). Samen met landen zoals België en Duitsland worden onder Jordaanse aansturing hulppakketten afgeworpen. Dat gebeurt boven speciaal aangewezen dropzones.
Deze airdrops zijn geen vervanging van het cruciale vrachttransport over land, weet Sam. Een vliegtuig kan nou eenmaal minder vervoeren dan een vrachtwagen. Daarom is de luchtsteun een aanvulling, maar wel een broodnodige: “Met een vliegtuig kunnen we dieper in het gebied komen en op specifieke plekken hulp afwerpen.”
Meerdere landen doen meer aan de voedseldroppings boven Gaza. Hier staat een Nederlandse C-130, terwijl op de achtergrond een A400M transporttoestel van de Duitse luchtmacht opstijgt.
Meel, suiker en rijst
Vrijdag 8 augustus is de eerste dropping van zestien goed en veilig ingepakte pallets met noodhulp. Daarin zitten hulpgoederen die door andere landen zijn aangeleverd. In totaal zijn er sindsdien zo’n 130 bundels gecontroleerd uit het vliegtuig ‘gegooid’.
Één zo’n noodpakket met daarin zaken zoals meel, suiker, rijst en soep weegt maximaal duizend kilo, vertelt sergeant-majoor Nicky van 11 Luchtmobiele Brigade. Met elf van zijn speciaal opgeleide Rode Baretten bouwt hij de bundels zorgvuldig op. Per dag gemiddeld zo’n 25 stuks. Ieder stukje tape, elk touwtje en haakje moet op de juiste plek zitten. “Eigenlijk moet alles honderd procent kloppen. Voor de vliegveiligheid én de mensen op de grond”, zegt Nicky. “De parachute op het pakket moet goed zijn bevestigd, net als het karton onderop dat de landing moet dempen. Zit er één touwtje niet goed, dan gaat de chute niet open.”
Speciaal opgeleide militairen van de luchtmobiele brigade besteden grote aandacht aan het veilig verpakken van de bundels noodgoederen.
Teamwork
Het Nederlandse detachement in Jordanië bestaat uit 45 mannen en vrouwen. Dertig van het Air Mobility Command (AMC), twaalf van 11 Luchtmobiele Brigade, plus ondersteunend personeel en een liaison officier voor het contact met de Jordaanse luchtmacht. De Nederlandse defensieattaché in de hoofdstad Amman speelt een belangrijke rol bij in gang zetten van de Nederlandse deelname en de huisvesting van de eenheid.
De bundels worden gedropt met een parachute die snel openklapt nadat het pakket wordt afgeworpen. In de bundels zit vooral voedsel zoals rijst en soep.
Elke dropping vergt een nauwkeurige planning. Welke dropzone wordt er gebruikt? Wat is de situatie op de grond? Wat doet het weer? Die vragen moeten allemaal worden beantwoord voor er een go komt. De Jordaanse luchtmacht heeft van de Israëlische autoriteiten een aantal toegestane dropzones gekregen. Deze worden verdeeld onder de deelnemende landen. “Na analyse bleek de helft van de dropzones geschikt voor droppings met de Nederlandse toestellen”, aldus overste Sam. “Op die plekken was ruimte beschikbaar tussen bebouwing en tenten(kampen). Maar de locatie was wel in de buurt van Gazanen zodat zij de goederen makkelijk konden bereiken.”
De missie moet in één keer goed gaan; in principe is er geen tweede kans. De duur en route van elke vlucht staat van tevoren vast. Van het schema afwijken is geen optie tenzij er onverhoopt iets niet volgens plan verloopt. “Een verkenningsrondje zit er dus niet in”, aldus Sam. Het droppen van de noodhulp duurt hooguit tien seconden. Een zogeheten static line trekt de parachute open vlak nadat de bundel van de geopende laadklep is gegleden. Daarna is het meteen doorvliegen het gebied uit. Na de landing vinden de debrief en evaluatie van de vlucht plaats.
Het beladen van een vliegtuig is een secuur werkje in verband met vliegveiligheid.
Balen
Maar dan al snel een teleurstelling. Wegens een technisch mankement moet de ‘Herc’ aan de grond blijven. Tot dan had het toestel drie vluchten gemaakt waarbij 41.650 kilo is gedropt. “We zaten in een goede flow”, vertelt Sam. “Dus het was balen dat er een mankement optrad.”
Een snelle reparatie is helaas niet mogelijk. Dit betekent echter niet dat het werk stilligt, benadrukt commandant Sam. “De collega’s van luchtmobiel konden gewoon bundels bouwen. Andere collega’s hielpen met sjouwen van dozen. De planningscell bereidde alvast nieuwe droppings voor en de technici voerden regulier onderhoud uit.”
Vliegend werkpaard De Lockheed C-130 is een middelzwaar transportvliegtuig dat tot 17.500 kilo, 128 infanteristen of 92 parachutisten over een afstand van circa 5.500 kilometer kan vervoeren. De vier Hercules-transporttoestellen van de luchtmacht zijn ingedeeld bij 336 Squadron op Vliegbasis Eindhoven. Het toestel kan laag vliegen wat essentieel is voor nauwkeurige droppings in dichtbevolkte gebieden. Daarnaast is de laadruimte aanpasbaar en om te bouwen met rails en rollers. Voor de Gaza-operatie werd een standaard Hercules ingericht met airdrop-kits: bevestigingsrails, statische lijnen en parachutesystemen om de vracht gecontroleerd af te werpen.
De zogeheten riggers kunnen 25 bundels per dag maken. Elke bundel wordt drie keer geïnspecteerd in verband met veiligheid.
RNLAF 336 sq C-130H G-988 die helaas kapot staat in Jordanie wordt afgelost door RNLAF C-130H-30 G-275 die vandaag vertokken is om de voedsel dropings voor te zetten boven GAZA die een paar dagen geleden gestopt waren vanwege problemen met C-130H ook heeft Herc G-275 onderdelen voor de kapotte G-988 bron o.a defensie foto André Pouw webmaster
The U.S. Navy’s Airborne Strategic Command, Control and Communications Program Office (PMA-271) and Strategic Communications Wing 1 (SCW-1) announced the official popular name for the Navy’s new Take Charge and Move Out (TACAMO) mission aircraft: E-130J Phoenix II.
In October 2024, the placeholder name E-XX was officially designated as E-130J. As of today, the E-130J’s popular name has been designated as Phoenix II, representing the mythical bird whose ability is to be reborn and represents a symbol of immortality, resurrection, and renewal.
This meaning of rebirth is a nod to the proven C-130 platform fulfilling the TACAMO mission since 1963-1993 via the EC-130Q.The E-130J Phoenix II will relieve the Navy’s E-6B Mercury fleet of the TACAMO mission. TACAMO is the vital connection for the president, secretary of defense and U.S. Strategic Command with naval ballistic missile forces.
“Phoenix II is the ideal popular name as we take the E-130J TACAMO mission into its next phase,” said Capt. Roger Davis, PMA-271 program manager. “A phoenix is known for its resilience, exceptionally long lifespan, and its ability to transform and continue its purpose. The dedicated team at PMA-271 have committed to the ideals of TACAMO’s critical deterrence mission when executing this new platform; transforming the legacy mission aircraft into a new weapon system with unmatched survivability and longevity for this country.”
SCW-1 squadrons home based out of Tinker Air Force Base, Oklahoma. They include the “Ironmen” of Fleet Air Reconnaissance Squadron (VQ) 3, “Shadows” of VQ-4 and “Roughnecks” of VQ-7.
“I’m pleased that this very important program remains on track, and that we were able to leverage our community sailors and veterans through the process,” said Capt. Britt Windeler, commander of SCW-1. “I feel like Phoenix II is especially apt, as we are returning to our roots of executing the TACAMO mission on a C-130 variant.”
The current platform, E-6B Mercury, is a communications relay and strategic airborne command post aircraft. It provides survivable, reliable, and endurable airborne Nuclear Command, Control, and Communications (NC3) for the president, secretary of defense and U.S. Strategic Command. The E-130J Phoenix II will recapitalize the aging E-6B Mercury fleet that has been in service for more than three decades.
PMA-271 is part of Naval Air Systems Command (NAVAIR) with its headquarters at Naval Air Station Patuxent River, Maryland. Its mission is to deliver and support survivable, reliable and endurable airborne command, control and communications for the president, secretary of defense and U.S. Strategic Command.
The mission of SCW-1 is to receive, verify and retransmit Emergency Action Messages (EAMs) to U.S. strategic forces.
Laatst bijgewerkt 6-8-2025 Wij Herculesvrienden wensen al de Crews van het 336 sq maar ook al het andere ondersteunend personeel heel veel sterkte en succes toe tijdens de operatie om voedsel en goederen te droppen boven GAZA! foto oefening 336 en video NOS JEUGD JOURNAAL!