Volkel, North Brabant, Netherlands last Air Force days Air Power Demo nicely performed by the Crew of the 336 sq including John van Noorloos Photo Van Der Ven Cornel edited by Frank van den Hurk thank you all and may the RNLAF 336 sq fly a lot again were able to put in hours thanks to the support staff, not to forget of course with their 4 Hercules in 2024 and to all Herc FANS that we can photograph many Hercules again next year 😎
Facebook pagina en website beheerders wensen al de Hercules Fans en natuurlijk al de HERC Crews en monteurs plus ondersteunend personeel over de hele wereld een fijne Kerst toe!
Facebook page and website administrators wish all the Hercules Fans and of course all the HERC Crews and technicians plus support staff around the world a Merry Christmas!
photo Jerry Immers of the RNLAF HERCULES G-988 edited by Frank van den Hurk
Operation Christmas Drop (OCD) is voor de United States Air Force (USAF) een bekend begrip. Het zijn vluchten waarbij de Amerikaanse luchtmacht voorraden en kerstcadeautjes ‘uitdeelt’ in de Pacific. Dat gebeurt natuurlijk wel in stijl en tegelijkertijd ook op de enige uitvoerbare manier: met een vliegtuig. Op uitnodiging van de commandant van de Amerikaanse luchtmacht in de Pacific (PACAF) participeerden begin december twee man van het CLSK in het observatieprogramma van OCD 23.
Tekst: Adjudant René Seelen en Arno Marchand | Foto boven: Senior Airman Matthew Gilmore
Een voorbeeld van een WB-29 Superfortress. Een exemplaar van het 54th WRS is in 1952 op zoek naar orkanen als de bemanning de zwaaiende bevolking op het Kapingamarangi-atol ziet, op bijna 1800 kilometer ten zuidoosten van Guam. Foto: USAF
Vanaf 1952 is het al de 72ste keer dat de Amerikaanse luchtmacht voorraden en kerstcadeautjes uitdeelt in de Pacific. Meer specifiek: boven Micronesië, de vele eilandjes ten noorden en oosten van Australië, Nieuw-Guinea en Nieuw-Zeeland. Daarmee is dit de langst lopende humanitaire operatie van het Amerikaanse ministerie van Defensie.
Zo brengen ze de kerstgedachte over aan de bewoners
Deze traditie begint voor kerstmis in 1952. Een WB-29 weerverkenningsvliegtuig van het 54th Strategic (later Weather) Reconnaissance Squadron (WRS) is vanaf thuisbasis Andersen Air Force Base (AFB) op het eiland Guam op zoek naar orkanen. Tijdens het overvliegen van het Kapingamarangi-atol ziet de bemanning eilanders zwaaien. Die weet niet waarom, maar de inzittenden zoeken in het vliegtuig snel alles bij elkaar waarvan ze denken dat de bewoners het kunnen gebruiken. Ze binden het bij elkaar en werpen het bij een tweede passage over het atol uit aan een parachute. Zo brengen ze de kerstgedachte over aan de bewoners van dit desolate eiland. Voor het eerst, maar dus zeker niet voor het laatst.
Het riggen van alle pakketten en de airdrops en vinden (nu) plaats op Andersen AFB op het eiland Guam. In het verleden is ook de Amerikaanse basis Yokota in Japan gebruikt. Foto: Yasuo Osakabe
Love from above
In 2023 wordt deze operatie voor de 72ste keer uitgevoerd. Dat gebeurt al decennia primair door C-130’s van USAF-eenheden, steeds vaker bijgestaan door die van andere luchtmachten. Meest komen die uit landen – ruim gemeten – rondom het inzetgebied: Australië en Nieuw-Zeeland (maar beide dit jaar niet), Japan en Zuid-Korea. Dit jaar doet voor het eerst Canada mee met een Hercules. C-130’s werpen essentiële hulpgoederen af en speelgoed, maar in coronatijd bijvoorbeeld ook vaccins. De Amerikanen noemen het Love from above.
Het 54th WRS op Andersen AFB houdt de Christmas Drop-traditie in ere tot de opheffing van de eenheid. Tegenwoordig is OCD een samenwerking tussen Andersen AFB, Yokota Air Base in Japan en Joint Base Pearl Harbor-Hickam op Hawaï.
Aan het observer-programma nemen naast Nederland, nóg negen landen deel
En er is dus een internationaal programma voor observers. Op uitnodiging van de commandant PACAF stuurt het Air Mobility Command op Vliegbasis Eindhoven twee afgevaardigden: adjudant René Seelen, Kwaliteitsbewaker fixed wing-optreden van 11 Luchtmobiele Brigade bij 336 Squadron en kapitein Niels van Bergen, Hoofd Productverantwoordelijke Eenheid Expeditie van 940 Squadron. Seelen bekijkt de operationele lijn (A3) en Van Bergen de logistieke (A4). “Een van de doelen van dit programma is het uitwisselen van kennis met internationale luchttransporteenheden”, vertelt Seelen. “Daardoor wordt de interoperabiliteit tussen deelnemende landen vergroot.” Aan het programma nemen naast Nederland, nóg negen landen deel: Bangladesh, Duitsland, Indonesië, India, Nepal, Maleisië, Mongolië, Thailand en het Verenigd Koninkrijk.
Een deel van de internationale observers poseert bij een Amerikaanse C-130. Zevende van links, Niels van Bergen. Nog vier opzij daarvan, René Seelen. Foto: senior airman Akeem K. Campbell
Zwaartekracht
Deelnemers aan het observer-programma helpen bij het gereedmaken van de ladingen, het riggen. Ook vliegen ze op een van de vluchten mee om het droppen van de humanitaire goederen zelf te ervaren. Seelen: “De gemiddelde vlucht duurt vier uur. Daarin doet een C-130 meestal een paar eilanden aan waar het gemiddeld zes ladingen dropt. Dat gebeurt door gravity extraction: door een lichte optrekbeweging van het vliegtuig rollen de pakketten door zwaartekracht uit het toestel.”
‘Deze dropmethode vereist de nodige ervaring van de bemanningen’
Vanaf een hoogte van driehonderd voet, zo’n honderd meter, vallen de ladingen dan op het strand of in het water. “Deze dropmethode vereist de nodige ervaring van de bemanningen omdat het afwerpen plaatsvindt met minimale gegevens van de drop-locatie en zonder contact met mensen op de grond.”
Volgens Seelen is de deelname een unieke gelegenheid om de samenwerking tussen de landen te ervaren en deel te nemen aan een humanitaire operatie. “De wens is om onze inbreng voort te zetten en in de toekomst zelfs uit te bereiden”. Gezien de afstand van het operatiegebied vanuit Nederland is nog niet duidelijk of die kerstwens kan worden ingewilligd.
Kijk in de carrousel hieronder naar beelden van OCD 23. Meer zien, maar dan in Hollywood- en niet USAF-style? Dan is er ook nog de film Operation Christmas Drop uit 2020.
Van Bergen (links van het midden, onder) en Seelen (linksboven) assisteren bij het inpakken van goederen en kerstcadeautjes op Andersen AFB op Guam. Foto: tech. sgt. Taylor AltierAlle ladingen worden door C-130’s uit Canada, Japan, de Verenigde Staten en Zuid-Korea boven de geïsoleerde eilanden van Micronesië gedropt. Foto: Yasuo OsakabeDe kerstgedachte leeft in de cockpit… Foto: Senior Airman Matthew Gilmore… en evenzo bij de loadmasters. Foto: Yasuo OsakabeDe manier van afwerpen is de low cost low altitude airdrop; een kostenefficiënt middel en een bekende methode bij de meeste deelnemende landen. Foto: senior airman Brooklyn GolightlyPakketten vallen meest in het water om geen gewonden onder de eilanders te veroorzaken. Foto: Yasuo OsakabeHierom is het allemaal te doen. Foto: Senior Airman Arielle VasquezTerug naar Andersen Air Force Base op Guam. Tot volgend jaar! Foto: senior airman Brooklyn Golightly
de Vliegende Hollander 12, donderdag 21 december 2023
Jerry Immers zetten mooi C-130H van het 336 SQ op de foto te zetten met dit storm achtig weer een mooi staaltje werk van de crew om met dit weer de Hercules mooi in de lucht te krijgen zonder problemen ook kwamen er ook nog wat vogels voorbij vliegen bedankt Jerry om met dit weer mooie aparte foto’s te maken!!
New Zealand’s first C-30J Hercules aircraft has been painted, marking a significant milestone in the project to replace the Royal New Zealand Air Force’s (RNZAF) Hercules fleet.
08 DECEMBER, 2023
Five new aircraft are on track for delivery from next year to replace the C-30H (NZ) Hercules, which were purchased in 1965.
“It took 14 painters two days to apply 238 litres of paint on the 11.85 metre high aircraft, using ladders and scaffolding. RNZAF markings will be applied in the coming months, including the RNZAF Kiwi roundel and No. 40 Squadron’s mariner’s compass,” says Andrew Rooney, Project Team Lead at the Ministry of Defence.
The second C-130J aircraft is currently having its engines fitted and will shortly head to the paint shop at Lockheed Martin’s factory in Georgia, US.
The new aircraft will be able carry more cargo, due to their additional 4.5 metre length and payload capacity of 21 tonnes. With a 15 tonne payload, they will also be able to travel 2400 nautical miles, compared to the current 1800 nautical miles.
The fleet will be used by New Zealand Defence Force as a first response option, for humanitarian assistance and disaster relief operations, and deployment of personnel and equipment both within New Zealand and overseas.
The first three crews of No. 40 Squadron are now fully-trained and certified to fly the C-130J aircraft. A number of the aviators and maintenance personnel have just completed an exercise in Hawaii, where they were embedded with the US Air Force 19th Airlift Wing.
The construction of the full motion flight simulator continues in the United States, with testing now underway. Back home in New Zealand at RNZAF Base Auckland, work on the building that will house the simulator is well underway, with the roof to be added early next year.
Vlb Eindhoven 7-12-2023 RNKLAF C-130H G-988 in zijn element inclusief condens strepen van de props tijdens het vertrek vanmiddag vanuit Oerle zijde gezien tekst en mooie foto Jerry Immers