Alle HERC Crews en Fans over de hele wereld natuurlijk de beste wensen voor 2025!
Foto Van Der Ven Cornel laatste Luchtmachtdagen 2019 mooie Air Assault Demo RNLAF Hercules C-130H inclusief flairs wat wil je nog meer dank aan de Crew met in de Cockpit
Here’s a throwback to some of the snowfall at Yokota over the years, are you prepared for the upcoming winter season? CREDITS YOKOTA AIRBASE FACEBOOK
Members from the 374th Security Forces Squadron patrol the taxiway during a winter snowstorm at Yokota Air Base, Japan, Feb. 29, 2012. Eight and a half inches of snow fell in 15 hours, causing base leadership to call out the plows to clear the runway, taxiways and roadways. According to the 374th Operations Support Squadron weather flight, the snowfall was caused from an abundance of moisture from “Shanghai Low”, the low pressure system which usually moves along the southern coastline of Japan.The 374th Civil Engineer Squadron Horizontal “Dirt Boyz” shop plows snow on the flight line, Feb. 8, 2014. The ,”Dirt Boyz” worked 24-hour operations to clear the base during the worst snowstorm in 47 years. (U.S. Air Force photo by Osakabe Yasuo/Released)Chief Master Sgt. Mark Misewicz, 374th Operations Group, shovels snow to clear the sidewalk in front of the distinguished visitor lounge, Feb. 29, 2012 at Yokota Air Base, Japan. Eight and a half inches of snow fell in 15 hours, causing base leadership to call out the plows to clear the runway, taxiways and roadways. According to the 374th Operations Support Squadron weather flight, the snowfall was caused from an abundance of moisture from “Shanghai Low”, the low pressure system which usually moves along tPlum tree flowers blossom during the worst blizzard to hit at Yokota Air Base, Japan, Feb. 8, 2014. 12.7 inches of snow fell on base Saturday, breaking the daily record for February. (U.S. Air Force photo by Osakabe Yasuo/Release)
Realistische scenarioâs in woestijn en volstrekte duisternis
Leestijd: 9 minuten
Het Air Mobility Command (AMC) trainde de afgelopen weken maximaal in de woestijn van Arizona. Luchtmachtoefening Desert Bull speelde zich af op de grens met Mexico, met een realistisch scenario waarin alle facetten van mogelijke operaties werden opgevoerd. âWe bereiden ons maximaal voor op toekomstige dreigingen en inzet.â
Tekst: Evert Brouwer | Fotoâs: Ron van Dijk
Drie C-130âs van het 336 Squadron vormen het hart van het oefenende detachement, maar zonder de inzet van een groot aantal andere eenheden van de luchtmacht en de landmacht stroomt er geen bloed door de aderen van Desert Bull. In totaal doen zoân 220 militairen mee. âHet samen optreden met die partnereenheden zorgt voor enorm veel trainingswaardeâ, geeft detachementscommandant (detco) majoor Gwen (940 Squadron) aan. âDag en nacht, drie weken lang, sparren we in een uitdagend scenario. Alles komt hier samen.â
De C-130âs doen het prima tijdens Desert Bull. De toestellen hadden vanzelfsprekend wel onderhoud nodig, maar konden daarna maximaal worden beladen voor het droppen van materieel.
âDe verplaatsing is al een oefening op zichâ
Grote afstand
Het verplaatsen van materieel naar de Verenigde Staten, maakt Desert Bull al waardevol, vindt Gwen. âDat is een oefening op zich.â Die voorbereiding bij het AMC had heel wat voeten in de aarde, bekent eerste luitenant Milan van de Sectie 4 Ground (grondlogistiek). âOnze laatste inzetten zijn ad-hoc geweest, de zogenoemde non-forseeable operations (NFO), waarbij alles met stoom en kokend water moet worden geregeld. Het is daarom goed weer eens lang met een voorbereiding bezig te zijn en veel mensen en materieel over een grote afstand te verplaatsen. Dat klinkt misschien simpel als je drie Herculessen ter beschikking hebt. Maar de operaties op Eindhoven voor het European Air Transport Command (EATC) gaan ook door en dat wil vanzelfsprekend zo lang mogelijk de toestellen beschikbaar hebben. Dus is het zoeken naar oplossingen. Zo hebben we gebruik gemaakt van een Belgische Airbus A400 en een A330 MRTT, die vrijwel leeg naar de VS gingen om daar spullen op te halen.â
De vliegers op de C-130âs kregen het behoorlijk voor de kiezen op de oefenterreinen rond Yuma. Aanvliegen boven de woestijn en landen op dirt strips.Scherpe bocht om aan te vliegen op de landings strip.In het oefenterrein staan obstakels, zoals deze pantserwagen tegen luchtdoelen.
âYuma is perfect voor deze oefeningâ
Duistere omgeving
Het is niet de eerste keer dat de C-130âs zijn neergestreken op Marine Corps Air Station Yuma. Ook in voorgaande jaren maakte het AMC gebruik van deze basis, ver van de bewoonde wereld. âYuma is perfect voor deze oefeningâ, vindt majoor Menno van S3 Air (vliegoperaties). âHet is hier ook constant goed weer en dat komt de inzet van de toestellen ten goede. We hebben geen klagen over de beschikbaarheid.â
Een C-130 Hercules dropt goederen en parachutisten. Het materieel en de militairen landen vervolgens in de woestijn.Pathfinders op de grond zorgen ervoor dat het materieel op de juiste plek wordt gedropt.
De lessen uit recente conflicten zijn in de oefening verwerkt
Hoofdtaak 1
Sinds de laatste editie van Desert Bull in 2019 is er veel veranderd in de wereld en dat is te merken. De lessen uit recente conflicten in de wereld zijn in de oefening verwerkt. âHet scenario is begonnen in Finland, zoals de dreiging die nu speelt ten opzichte van Rusland. Daarna zijn we opgeschaald in dreiging en komt een inval van een vijandige mogendheidâ, vertelt een van de oefenleiders in de zogenoemde White Cell, eerste luitenant Jeroen. âIn de eerste week was er sprake van troepenopbouw door de vijand aan de grens en hebben we ons voorbereid op een aanval. De tweede week is onder toenemende dreiging van de vijand door de NAVO een evacuatie opgezet, gevolgd door onze denkbeeldige verplaatsing verder achter het mogelijke front. Ondertussen zijn we de troepen blijven bevoorraden voor een tegenaanval en zijn er medische evacuaties uitgevoerd.â
Het Air Mobile Protection Team komt aan om evacuaties te beveiligen. Vervolgens gaan oefengewonden via het platform naar de Hercules.
âDeze Desert Bull heeft een saus van Hoofdtaak 1â
Met andere woorden, alle taken van het AMC komen aan bod tijdens Desert Bull. De nadruk ligt nog steeds wel op de Hoofdtaken 2 en 3: het bewaken van de internationale rechtsorde en stabiliteit en steun bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, nationaal en internationaal. âMaar er zit nu wel een flinke saus van Hoofdtaak 1 â het beschermen van het eigen en NAVO-grondgebied â over deze Desert Bullâ, omschrijft luitenant Jeroen.
Op de grond aangekomen worden de parachutes los gekoppeld.
Eenheden ingevlogen
Zeker in de laatste week is de inzet gericht op het bestrijden van denkbeeldige vijandelijke eenheden die de grens zijn overgestoken. Vandaar dat naast de gebruikelijke deelnemers van het AMC regelmatig andere eenheden zijn ingevlogen. Zoals Air Mobile Protection Teams (AMPTâs) en medewerkers van de Operationele Gezondheidszorg van de luchtmacht. âDie spelen een belangrijke rol voor onsâ, zegt majoor Gwen. âZo is er een medische evacuatie (Medevac) uitgevoerd met bewaking door een AMPT.â
âHet gaat dan om droppings van parachutisten van 11 Luchtmobiele Brigade, waaronder de Pathfinders, en het Korps Commandotroepenâ, vertelt Hoofd S3 Ground (grondoperaties) landmachtmajoor Koen. âDeze eenheden en die van 11 Bevoorradingscompagnie ondersteunen de oefendoelen van Desert Bull.â
Het nachtvliegen was zeer uitdagend. In de omgeving van Yuma is geen lichtvervuiling, zoals in Europa.In de ondergaande zon dalen parachutisten neer in het oefenterrein.
âBij de droppings is er een link naar onze operatie boven Gazaâ
Focus
âIn de eerste week zijn vanuit de C-130 vooral droppings van materieel gedaan met het container delivery system, met een link naar wat we boven Gaza hebben gedaanâ, vervolgt Koen. De tweede week is gericht op lucht-landoperaties, waarbij de landingszones, voornamelijk dirt strips, zijn ingericht en bewaakt. Tegelijk is de gereedheid van de eenheden in deze woestijnomgeving weer eens getest en getraind. In die laatste week lag voor ons de focus op zuurstofsprongen van grote hoogte, zoân acht kilometer. Die doen we met de Defensie Paraschool, het Korps Commandotroepen en de Pathfinders van 11 Luchtmobiel.â Ook is er geoefend met het JPADS (Joint Precision Airdrop System), waarbij de parachutes zijn voorzien van GPS. Daardoor landen ze precies op de aangewezen locatie.
De toestellen zijn flink belast en dat vraagt om controles en onderhoud. Ondertussen wordt de Hercules gereed gemaakt om vracht aan boord te krijgen.
âWe laten zien hoe makkelijk het is een telefoon over te nemenâ
Bewust maken
Het zijn niet de enige âvreemdeâ eenheden die een belangrijke rol spelen binnen de oefening. Zo is er ook veel aandacht voor beĂŻnvloeding van de apparatuur van buitenaf: cyber warfare. âDe oorlog in OekraĂŻne heeft ondubbelzinnig uitgewezen hoe belangrijk het is militairen bewust te maken over de gevaren van cyberâ, legt tweede luitenant Alex uit. Hij is vanuit de luchtmachtstaf in Breda al enige tijd als adviseur verbonden aan het AMC. âIk laat zien hoe gemakkelijk het is om bijvoorbeeld de telefoons over te nemen en de adressen van de deelnemers te vinden. Dat maakt de mensen wel bewust.â
Dat blijft niet beperkt tot een demonstratie. Detco majoor Gwen: âWe hebben in het gebouw alert states. Die bepalen welke apparatuur je kunt gebruiken. We moeten dus constant nadenken over wat we moeten doen als we bepaalde spullen niet kunnen gebruiken in verband met een cyberdreiging. Zo is er een spionage-incident opgevoerd en dat heeft iedereen wel wakker geschud.â
Landing gezien vanuit de cockpit. Na de landing kijkt een loadmaster op de ramp of alles veilig is.
âWe kijken waar we elkaar kunnen versterkenâ
Breder invullen
Een van de veranderingen bij deze Desert Bull is trouwens de positie van de Detco. âWe zijn begonnen met het breder invullen van deze rol, die tot voor kort meestal door een vlieger is bezetâ, vertelt Gwen. âIk ben een logistiekeling, bij Falcon Leap was het een collega met een HR-achtergrond. Met deze ervaringen trekken we de groep waaruit we kunnen putten breder.â
Zij en majoor Koen roemen de samenwerking tussen alle deelnemende eenheden bij Desert Bull. âWe hebben een gezamenlijk operatiecentrum in een hangar. Dat zorgt voor korte lijnen, maar ook voor wederzijds begrip en nieuwe inzichten. Je kunt heel snel afspraken maken en kijken waar we elkaar kunnen verbeteren en versterkenâ, zegt de Detco. âWe zijn gezamenlijk getasked, getraind en geprikkeldâ, vult majoor Koen aan. âEr was daardoor een gemeenschappelijk gevoel om dingen samen te doen. Je kweekt nog meer wederzijds begrip. Iedereen denkt mee om een succes van deze oefening te maken. En dat is gelukt.â
From the flight line to the hangar, the mighty C-130 Hercules continues to serve. This one is being preserved for parts reclamation, ensuring its legacy supports future operations.309th Aerospace Maintenance And Regeneration Group via FACEBOOK
The Operation Christmas Drop team have been performing practice drops in preparation for the upcoming deliveries of supplies and gifts to more than 58 remote islands in the Federated States of Micronesia and the Republic of Palau.
U.S. Air Force Airman 1st Class Jacob Toney, 374th Aircraft Maintenance Squadron aircraft structural maintenance technician, wipes down an area of the aircraft where the Operation Christmas Drop 2024 emblem will be applied at Yokota Air Base, Japan, Dec. 3, 2024. OCD is an annual humanitarian mission that delivers supplies to remote Pacific islands, fostering goodwill and providing aid to isolated communities. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class David S. Calcote)U.S. Air Force Staff Sgt. Donovan Lamore, 374th Aircraft Maintenance Squadron aircraft structural maintenance technician, prepares an emblem for application at Yokota Air Base, Japan, Dec. 3, 2024. Operation Christmas Drop is an annual humanitarian mission that delivers supplies to remote Pacific islands, fostering goodwill and providing aid to isolated communities. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class David S. Calcote)U.S. Air Force Airman 1st Class Jacob Toney, left, and Staff Sgt. Donovan Lamore, 374th Aircraft Maintenance Squadron aircraft structural technicians, reveal the Operation Christmas Drop emblem at Yokota Air Base, Japan, Dec. 3, 2024. OCD is an annual humanitarian mission that delivers supplies to remote Pacific islands, fostering goodwill and providing aid to isolated communities. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class David S. Calcote)The Operation Christmas Drop 2024 logo is displayed on a C-130J Super Hercules assigned to the 36th Airlift Squadron at Yokota Air Base, Japan, Dec. 3, 2024. OCD is an annual humanitarian mission that delivers supplies to remote Pacific islands, fostering goodwill and providing aid to isolated communities. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class David S. Calcote)
A HISTORIC MOMENT FOR THE AIR FORCE AND THE COUNTRY . The first Argentine F-16 is already on its way. The main components are travelling on a C-130H Hercules from Aalborg, Denmark. We have regained our supersonic capability, the Argentine sky has never been more protected! translate/photos via facebook defence Argentine Air Fore